Skole
Skolen har en viktig rolle i å lære barna om trafikksikkerhet. I tråd med læreplanverket skal skolene jobbe helhetlig med trafikkopplæring. Her finner du læringsressurser til undervisningen på småskoletrinnet, samt nyttige tips, gode råd og morsomme aktiviteter som engasjerer barna.

Skolens verdigrunnlag er sentral i trafikkopplæringen. Menneskelig ansvarlighet og evnen til å ta gode og etiske valg er en sentral del av opplæringen i skolen. Dette er viktig for å stimulere til både etisk bevissthet og kritisk tenkning. I dagens samfunn er det å være en del av et trafikkbilde en daglig situasjon for de fleste barn. Praktiske erfaringer og opplevelser fra det å ferdes i trafikken er viktig og relevant læring. Gode vaner i trafikken bør etableres fra barna er små.
Barnas Trafikklubb gir deg tips, råd og konkrete oppgaver du kan utføre med barna. Det er ute i trafikken at barna lærer best om trafikksikkerhet, men det er også mye som kan gjøres inne i klasserommet. Fokus på sikkerhet i trafikk knyttes for de yngste til gjerne lokale forhold og barnas nærmiljø. Morsomme og lærerike filmer, øveoppgaver og refleksjonsspørsmål utgjør hoveddelen av Barnas Trafikklubb for småskolen. Både klasserommet og SFO er gode læringsarenaer for temaet trafikk.
Barn har rett på en trygg og god oppvekst, der trafikksikkerhet inngår. Trafikksikkerhet er de voksnes ansvar, og vi er rollemodeller for den oppvoksende generasjon. Hvis holdninger og vaner etableres tidlig vil det være letter å tenke trafikksikkerhet videre i livet. Trafikkopplæring for de yngste skal føre til kunnskaper, ferdigheter og holdninger som gir barna gode forutsetninger for å være aktive og selvstendige trafikanter. Det siste punktet er en av Regjeringens hovedmålsettinger i Barnas transportplan.
I Kunnskapsløftet (LK20) legger kroppsøvingsfaget til rette for et bredt utvalg av bevegelsesaktiviteter. For de aller fleste barn er det viktig å lære seg å sykle, og skolens langsiktige ansvar i dette videreføres gjennom at læreplanene nå er styrket med kompetansemål etter 2., 4. og 10. trinn.