Hva bør dere tenke på før dere skal på tur?
«Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle din språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barna leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling» (Rammeplanen for barnehage, 2017: 47-48).
Tidlig og god språkstimulering er en viktig del av barnehagens innhold. I trafikkopplæringen er det noen grunnleggende begreper knyttet til trafikanter, regler, sikkerhetsutstyr, kjøretøy og fysisk miljø. Hva er trygt og hva er farlig? Ute i trafikken kan dere snakke om det dere ser, og inne kan dere knytte kommunikasjonen til barnas opplevelser, bilder, musikk, fortellinger og digitale hjelpemidler. Gjentagelser er viktig.
Knytt gjerne huskeregler til konkrete kjennemerker i nærmiljøet – for eksempel: når vi går til butikken skal vi alltid gå på den siden av veien der barnehagen ligger, og når vi går tilbake skal vi gå langs det gule gjerdet.
Trafikkopplæring er mer enn å huske regler. For å skape motivasjon og interesse, kan dere involvere barna i tekstskaping og fortellinger – for eksempel: «Trafikk er…», «Hvis jeg fikk bestemme over trafikken…».
Sanger og dikt kan gjøre det lettere å lære huskeregler i trafikken.
I trafikken bruker vi mange former for kommunikasjon. Vi bruker språk, kroppsspråk, tekst, tegn og symboler.
Noen ganger kommuniserer vi godt og andre ganger ikke. Derfor må vi stadig øve på hvordan vi kommuniserer. Det er mye følelser i trafikken, på godt og vondt. Noen kan hisse seg opp over at bilen foran er for treg eller at fotgjengeren gjorde noe han ikke burde. Vi har alle opplevd noe sånt i trafikken, også barna. Barn observerer og tar til seg ting som skjer når de ferdes i trafikken. Det kan være fra baksetet i bilen, bak på sykkelen eller når de går sammen med en voksen. Vi voksne gjør ikke alltid det som er riktig, og der er det flere som har en jobb å gjøre. Vi er nemlig rollemodeller til enhver tid, også når det overhodet ikke passer å være rollemodell.
Denne lille historien om Mari som blir kjørt til barnehagen, illustrerer at vi som voksne kan velge å være gode eller dårlige rollemodeller:
«Mari var vant til at det alltid var pappa som kjørte bilen. En dag kunne ikke pappaen levere i barnehagen, så mammaen leverte og kjørte med bilen. Mammaen var ikke så vant til å kjøre bil, og likte det egentlig heller ikke. Men i dag måtte hun. Pappaen sa hadet på trappen, og så kjørte de av gårde. På kvelden spurte pappaen Mari om hvordan det hadde gått da mamma kjørte. Da svarte Mari: Jo, det gikk kjempefint, og vet du hva pappa! Det var INGEN idioter i trafikken i dag»
Vi må huske at vi voksne er rollemodeller til enhver tid for egne og andres barn.
Hva er en god rollemodell i trafikken?
- En som opptrer rolig
- En som viser hensyn
- En som følger trafikkreglene
- En som tar de riktige valgene i trafikken
Gode råd og tips:
- Vent alltid på at det blir grønn mann før du går over
- Se deg godt for til alle kanter før du krysser en vei
- Opptre rolig og vær tålmodig i trafikken
- Vis hensyn til andre trafikanter
- Kjører eller sykler du, må du alltid være observant på fotgjengere
- Tenk på at vi alle skal samspille godt
«I barnehagen skal barna få mulighet til å erfare ulike formidlingsmåter av tekster og fortellinger, som kilde til estetiske opplevelser, kunnskap, refleksjon og møter med språk og kultur. Personalet skal invitere til utforsking av både muntlige språk og skriftspråk.
Gjennom arbeid med kommunikasjon, språk og tekst skal barnehagen bidra til at barna
- uttrykker sine følelser, tanker, meninger og erfaringer på ulike måter
- bruker språk til å skape relasjoner, delta i lek og som redskap til å løse konflikter
- videreutvikler sin begrepsforståelse og bruker et variert ordforråd» (Rammeplan for barnehagen, 2017: 48)
Tips til samlingsstund før tur:
Trafikkopplæring er mer enn å huske regler. For å skape motivasjon og interesse, kan dere involvere barna i tekstskaping og fortellinger – for eksempel: «Trafikk er…», «Hvis jeg fikk bestemme over trafikken…».
Sanger, rim og regler kan gjøre det lettere å lære huskeregler i trafikken.
- Lær dere sangen og dansen til Se og bli sett og øv på å vise denne frem på neste foreldresamling
- Lag et rollespill om hvordan dere opplever trafikken når dere er på tur
«Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn. Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære» (Rammeplan for barnehagen, 2017: 33).
Når er det egentlig lurt å begynne å ta med de minste barna på tur? Kan de gå i trafikken når de er bare ett år? Det er et spørsmål vi får ofte, og det er ikke enkelt å svare på. Alt avhenger av miljøet dere skal ferdes i. Er det mye trafikk i området dere skal gå og er veien trygg? Dette er noe hver enkelt barnehage må vurder. Ta gjerne en risikovurdering av de faste turområdene og vurder om det er greit at dere tar med de minste barna på tur.
Hva må dere tenke på når dere tar med de minste barna på tur:
- Er veien trygg for de minste?
- Hvordan skal dere ferdes? Skal barna gå eller sitte i vogn?
- Har dere nok voksne som kan være med på turen?
Vi anbefaler at dere ikke tar med de minste barna på buss. Se våre anbefalinger