Ute på tur
Når vi er ute i trafikken opplever og erfarer vi mye som omhandler kommunikasjon, språk og tekst. I trafikken kommuniserer vi hele tiden, både gjennom språk, kroppsspråk, tekst og symboler. Dette gjør vi voksne nesten helt uten å tenke over det. Men for å bli en god trafikant må dette læres inn i tidlig alder. For å forstå hvordan vi kommuniserer godt i trafikken må barna få mange opplevelser og erfaringer med det å ferdes trygt.
Barn har behov for å snakke om alt de ser, hører og opplever i trafikken. Det er et godt utgangspunkt for å knytte trafikk til fagområdet kommunikasjon, språk og tekst.
Å få varierte erfaringer er avgjørende for å forstå begreper. Å samtale om opplevelser, tanker og følelser er nødvendig for utvikling av rikt språk. Det betyr at personalet må tilrettelegge for meningsfulle opplevelser blant annet på turer i nærmiljøet og skape tid og rom for samtale om opplevelser, erfaringer og tanker i for – og etterkant. Opplæringen må bidra til at barna får muligheter til å reflektere over sine egne erfaringer i trafikken og se kritisk på forhold som de ønsker å få forandret. For at barn skal bli trygge trafikanter er det nødvendig at de utvikler god kroppsbeherskelse og lærer å bruke sansene sine i trafikken.
En tur med de minste barna i barnehagen trenger ikke være så lang. Det er mye spennende å oppleve i nærheten av barnehagen, men da hender det at vi må ut i trafikken. Det er aldri for tidlig å begynne med trafikkopplæring. De minste barna forstår kanskje ikke alt, men vi kan hjelpe de med å tilegne seg kunnskap gjennom opplevelser og erfaringer med å ferdes i nærmiljøet.
Tips til tur med de minste barna:
- Sett av god til til turen
- Turen trenger ikke være så lang, en tur rett i nærheten av barnehagen kan være mer enn nok
- Stopp opp i god avstand til veien før dere krysser veien
- La barna være med å se seg godt for til alle kanter
- Gå rolig
- Alle bør bruke refleksvester, også de voksne
- Bruk gjerne turpinner, tau eller turringer så barna har noe å holde i
Husk at selv om barna sitter i vogn er det lurt å prate om hva dere gjør i trafikken og hvorfor dere gjør det.
Når barna har blitt 3-4 år er de klare for litt lengre turer. De har nå fått en bedre forståelse for hva som er trygt og hva som er farlig i trafikken. Men det er fortsatt mye de må lære før de kan ferdes alene.
Nøkkelord i trafikkopplæring er samtale og refleksjon. Målet er å lære barna å tenke selv, tolke og vurdere slik at de på sikt vil kunne ferdes i trafikken alene uten selv å bli skadet eller at de skader andre. Vi oppfordrer både barnehagepersonell og foreldre til å bruke tiden de er i trafikken sammen med barna til å snakke om alt de ser, hører og opplever i trafikken.
Tips til tur med de større barna i barnehagen:
- Alle bør bruke refleksvester, også de voksne
- Go rolig
- Snakk om hva dere ser i trafikken
- Snakk om hvorfor det er viktig være forsiktig i trafikken
- Ha gjerne med i-pad eller lignende dere og barna kan bruke til å ta bilder av det dere ser
- Bruk gjerne turpinner, turringer eller tau, slik at barna har noe å holde i mens dere er i trafikken.
- La barna være med å vurdere situasjoner som for eksempel:
- Kan vi krysse veien her?
- Hva må vi tenke på før vi krysser en vei?
- Hvordan skal vi gå langs en vei?
- Hva er trygt og hva er farlig i trafikken her vi er?