Ute på tur – natur, miljø og teknologi
Det er spennende å utforske naturen på tur med barnehagen. Barna kan stoppe opp ved synet av noe veldig interessant. Kan det skje at et barn blir borte på tur? Eller barn som løper, klatrer og hopper i naturens terreng ved den faste turplassen. Hender det at et barn skader seg?
Opparbeid gode rutiner og sjekklister som dere har med dere i sekken på tur. Fyll sjekklistene med punkter som er viktig å følge hvis uhellet er ute og ha gjerne koordinater til de faste plassene dere besøker, slik at nødetater lettere kan finne dere. Alle voksne i barnehagen må kjenne til rutiner og sjekklister for tur, men her kan også barna inkluderes.
Spørsmål til drøfting underveis på tur:
- Hva kan vi gjøre som gruppe hvis en av dere finner noe interessant å se på?
- Hvordan kan vi holde sammen på tur?
- Hva gjør vi hvis en av dere skader seg tur?
- Når må vi ringe brannvesen, politi eller ambulanse?
- Hvordan kan vi forklare brannvesenet, politiet eller ambulansen hvor vi er hvis vi trenger hjelp på tur?
- Hva skjer med kroppen hvis vi blir redde?
I arbeid med fagområde Natur, miljø og teknologi kan dere la barna få være med å utforske muligheter som ligger i redskaper og teknologi. La barna få samle seg rundt et nettbrett og utforsk google maps sammen. Finn en trygg reiserute til dagens tur og skriv ut et fysisk kart som hvert barn kan få i hånden. Sammen skal dere ut og følge kartet.
Snakk med barna før dere går fra barnehagen om hvordan kartet skal brukes på tur.
Eksempler til regler på tur:
- Alle barna ser på kartet før dere går ut av porten og drøfter hvor dere skal gå
- Når dere går må barna holde kartet i hånden og se seg godt for i trafikken
- Stopp underveis slik at barna aktivt kan bruke kartet, men samtidig ferdes trygt i trafikken
Eksempler på spørsmål dere kan stille barna underveis på turen:
- Kan dere huske å ha sett denne bygningen på kartet?
- Hvor er Nord og hvor er Sør?
- Hva brukes et kart til?
- Har dere noen gang spist et kart som henger i et tre?