Ute på tur – kunst, kultur og kreativitet
Skal dere til biblioteket eller på teater? For å komme dit må dere kanskje gå langs en vei og krysse en vei der det er biler og andre kjøretøy? Da er det jo en fin mulighet til å gi barna noen erfaringer og opplevelser om hva det vil si å ferdes trygt i trafikk.
Hvilke rutiner og regler barnehagen har avhenger av barnehagens egne omgivelser, nærmiljøet og der dere ellers ferdes med barna. Noen har ikke fortau eller gangfelt i nærmiljøet, noen bruker mye offentlig transport mens andre verken har bilvei eller trafikklys å forholde seg til. Men alle steder møter vi på noe som har med kunst, kultur og kreativitet å gjøre når vi er ute i trafikken. Det kan være en statue som står langs veien, men også kultur i selve trafikken. Det er viktig at barna lærer seg relevante regler i trafikken, men også lærer de uskrevne reglene, som feks det å gå rolig, vise hensyn og se seg godt for til alle kanter.
Hva må vi tenke ekstra godt over når vi ferdes i trafikken?
- Stopp i god avstand til veien
- Se dere godt for til alle kanter
- Gå rett og rolig over veien
- Kommer det en bil er det lurt å vente til dere har fått øyekontakt med sjåføren og vet at bilen stopper før dere går over veien
- Bruk gangfelt der det er mulig
- Bruk fortau der det finnes
- Bruk refleks
De som har fortau langs veien er heldige. De kan gå ved siden av hverandre og prate. Men de må likevel være forsiktige og oppmerksomme på andre fotgjengere og syklister som kan komme imot eller bakfra.
Gå langs vei med fortau:
- Gå rolig sammen to og to.
- Gå inntil veikanten som er lengst vekk fra bilene.
- Kan dere se hvordan andre fotgjengere går på fortau?
- Er det noen syklister der?
- Hva er det som skiller fortauet fra veien?
Legg gjerne inn en oppgave underveis hvor barna skal snakke sammen med sidemannen sin, samtidig som de går inn til siden av fortauet eller gang- og sykkelveien.
Mange steder er det ikke fortau eller gang- og sykkelvei vi kan gå på. Selv om barna aldri skal gå alene langs en slik vei, må dette likevel øves på, for det kommer den dagen de skal gå alene til skolen eller til en venn i nærmiljøet.
Øv sammen med barna når dere er på tur. La barna aktivt ta del i beslutninger, men husk at det er den voksne som til sist tar avgjørelsen.
Barna skal vite hvordan de på tryggest måte kan gå langs vei uten fortau. De skal også få innsikt i trafikale utfordringer langs veien og hvordan de skal vurdere og løse utfordringene.
- Hør med barna om de vet hva et fortau er og hvordan en vei ser ut uten fortau.
- Snakk med barna om hvilken side av veien dere skal gå på og om det finnes noen unntak.
- Bruk tid med på å gå gjennom barnehagens rutiner for ferdsel langs vei uten gangfelt.
- La barna få være med å drøfte hvilke utfordringer de kan møte på en vei uten fortau.
- La barna få være med å drøfte hvordan dere sammen kan løse eventuelle utfordringer langs en vei uten fortau.
Ta med barna og gå langs en vei uten fortau.
- La barna gå en og en på rekke slik at selv kan kjenne på om det går fint å ha en fot i grøfta eller om dere er langs en vei hvor det ikke lar seg gjøre å ha en fot i grøfta.
- Stopp opp ved utfordringer langs veien og la barna få drøfte hvordan dere på en mest mulig trafikksikker måte kan løse utfordringen.
Når barna blir 5- 6 år gamle, går de sitt siste år i barnehagen. De har nå blitt de eldste barna i barnehagen og føler seg ofte ganske store. De trenger større utfordringer og de trenger å øve på å bli mer selvstendige. Dette gjelder også i trafikken. Snart skal de kanskje ut i ferdes alene på skoleveien sin? Da er det lurt at de har fått trent på hva som er trygt og hva som er farlig i trafikken. De må øve på å selv skulle ta avgjørelser og ta de tryggeste valgene i trafikken.
Den beste trafikkopplæringa skjer ute i trafikken. Du må derfor sette av tid til å øve på reglene i praksis sammen med barna.
Når barna har gjort seg erfaringer og opplevelser om hva som er trygt og hva som er farlig i trafikken, fått øvd på å gå langs vei med og uten fortau, krysse vei med og uten gangfelt og gå langs gang- og sykkelvei kan dere vurdere om de er klare for å være med på en gåløype.
Bruk barnehagens nærmiljø og lag en løype med noen få elementer. Legg ikke løypa til veier som kan være særlig farlig og gå alltid en voksen sammen med barna. Deler av løypa kan gjerne være en strekning barna pleier å gå i forbindelse med andre aktiviteter, for eksempel til svømmehallen, biblioteket eller til og fra barnehagen.
Elementer i en gåløype:
- Gå langs vei uten fortau
- Gå på fortau
- Gå langs gang- og sykkelvei
- Krysse vei uten gangfelt
- Krysse vei med gangfelt (og eventuelt trafikklys)
Gi gjerne barna et diplom eller annen belønning etter gjennomføring av gåløypen.