Hva bør dere tenke på før dere skal på tur?
Etikk, religion og filosofi er med på å forme måter å oppfatte verden og mennesker på og preger verdier, normer og holdninge
Det er mange ord og begreper som vi møter på når vi ferdes i trafikken. Det er ikke så lett å forstå hva alt betyr. Det er heller ikke viktig at barna kan alt dette i barnehagealder, men de kan få en liten smakebit på forskjellige ord og begreper de en gang kommer til å få brukt for når de på egenhånd skal ferdes trygt i trafikken.
I trafikken er det mye etikk, vi kan kanskje kalle det for trafikketikk? Vi har skrevne og uskrevne regler for hvordan vi skal ferdes og opptre i trafikken. De skrevne reglene finner vi i veitrafikkloven. Den er skrevet på en slik måte at det er vanskelig for barn å forstå. Vi kan hjelpe de med å lære de viktigste reglene for hvordan de skal ferdes i trafikken.
Vegtrafikkloven forteller oss om reglene som gjelder i trafikken. Den forteller oss også hvordan vi bør oppføre oss i trafikken for å unngå ulykker. Vi har forenklet denne litt så den er lettere for barna å forstå og vi kaller den for den viktigste trafikkregelen og den må alle følge:
«Du skal være forsiktig i trafikken. Det er fordi det ikke skal skje ulykker og for at alle skal være trygge».
Men hva vil det egentlig si å være forsiktig i trafikken? Hvordan er det man opptrer når man er forsiktig? Dette er noe som alle må øve på, og for å bli en så trygg trafikant som mulig er det viktig at dette øves inn i ung alder. Vi tenker at det er aldri for tidlig å begynne med trafikkopplæring!
Ord og begreper dere kan snakke om:
- Hva betyr det å være forsiktige?
- Hvem må være forsiktig i trafikken?
- Hva er en trafikkregel?
- Har vi regler i trafikken?
- Hva er en trafikant?
- Hvem er trafikanter?
- Hva er etikk?
- Har vi etikk i trafikken?
- Hva betyr det å vise hensyn?
- Hvem må vise hensyn i trafikken?
Det er alltid fint å forberede barna på hva og hvor dere skal før dere går på tur. Det skaper forutsigbarhet og trygghet for barna. Forbered barna på hvilke forventinger dere har til de, og lytt til de om hva slags forventninger de har til turen dere skal på.
«Gjennom arbeid med etikk, religion og filosofi skal barnehagen bidra til at barna får kjennskap til, forstår og reflekterer over grunnleggende normer og verdier.» (Rammeplan for barnehagen 2017: 55)
Men hva vil det egentlig si å være forsiktig i trafikken? Hvordan er det man opptrer når man er forsiktig? Dette er noe som alle må øve på, og for å bli en så trygg trafikant som mulig er det viktig at dette øves inn i ung alder. Vi tenker at det er aldri for tidlig å begynne med trafikkopplæring.
«Du skal være forsiktig i trafikken. Det er fordi det ikke skal skje ulykker og for at alle skal være trygge».
Bruk gjerne en hel samlingsstund på å snakke om hva dette betyr for barna. Kanskje har de selv sett noen som ikke var forsiktige i trafikken?
Forslag til samtaletemaer:
- Hva vil det si å være forsiktig i trafikken?
- Hvorfor må vi være forsiktige i trafikken?
- Hva er en ulykke? og hva er et uhell? *
- Kan barn gå alene i trafikken?
- Hvor kan vi leke og hvor kan vi gå?
* En ulykke involverer personskade, et uhell er uten personskade
«Etikk, religion og filosofi er med på å forme måter å oppfatte verden og mennesker på og preger verdier, normer og holdninger. Fagområdet retter særlig oppmerksomhet mot barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag i et samfunn preget av livssynsmangfold.» (Rammeplan for barnehagen 2017: 54)
Normer og verdier ligger til grunn for våre valg som trafikanter. Trafikken er et samspill mellom mange forskjellige deltagere. En god trafikant må hele tiden kunne ta selvstendige valg og gjøre egne vurderinger. Vi skal dele plassen med andre, hjelpe hverandre, vise hensyn, vente på tur, følge regler, beherske følelser og inngå kompromisser. Det er viktigere å tenke på plikter enn rettigheter i trafikken.
Barn lærer først og fremst av det vi gjør, og derfor er det så viktig at vi er konsekvente og oppmerksomme på hva vi gjør i praksis. Snakk med barna om regler, hvorfor vi har regler, hva som skjer når vi bryter regler og hva vi kan gjøre hvis vi ser noen andre bryter regler.