
Etterarbeid
Når dere kommer tilbake fra tur er det lurt å samle barna for å snakke om hva dere har gjort og hvorfor dere tok de valgene dere gjorde.

I rammeplan for barnehagen står det blant annet at personalet skal:
- støtte barnas lek med og utforsking av skriftspråket
- bruke varierte formidlingsformer og tilby et mangfold av bøker, sanger, bilder og uttrykksformer
- inkludere alle barna i språkstimulerende aktiviteter (Rammeplan for barnehagen 2017: 48-49)
Snakk med barna om:
- Hva er kommunikasjon?
- Hvordan kommuniserer vi i trafikken?
- Hvilke kommunikasjonsformer bruker vi i trafikken?
- Tegn, skilt, ord, symboler etc
- Hvorfor trenger vi å kommunisere i trafikken?
Forslag til aktivitet:
- Se på bildene dere tok i ute i trafikken legg de utover gulvet.
- Lag en historie av bildene ved å lime de på et stort papir eller en rull.
- Skriv gjerne en liten tekst til hvert bilde.
Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling(Rammeplanen,2017:48).

Det er viktig å være bevist på begreper, skape motivasjon og interesse.
- Lag en fortelling som mangler relevante ord for turen.
- La barna finne ord som kan settes inn i fortellingen .
- Fortellingen er fin for å få et innblikk i hva barna har observert og erfart på tur.
- En ansatt skriver ned fortellingen slik at dere får dere dokumentert dagen på tur og arbeidet i ettertid.
- Fortellingen kan legges ut på digitale plattformer barnehagen bruker eller legges frem på et foreldremøte for å belyse deres arbeid med trafikk i barnehagen.